X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد



پله پله تا ازدواج / معیارهای انتخاب همسر 1

یا صاحب الزمان ! ما جمعه را به عشق شما تعطیل کرده ایم ...

پله پله تا ازدواج / معیارهای انتخاب همسر 1

بسم الله الرحمن الرحیم


معیارهای انتخاب همسر

برای انتخاب همسر باید معیارهایی داشته باشیم. یعنی دختر و پسر ، باید ملاک ها و میزان هایی داشته باشند و بدانند « چه همسری می خواهند ؛ با چه مشخصات و صفاتی» ؟

این اصل کار است. مانند کسی که می خواهد مسافرت کند ، باید ابتدا مقصد و هدف خود را معین نماید ، آنگاه سفر کند ، اما اگر فقط بداند که نیاز به مسافرت دارد اما مکان و مقصد و هدفی را در نظر نگیرد ، سرگردان می شود و به بیراهه می رود.

معیارها و ملاک ها و خصوصیات و صفاتی که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود ، دو نوع است :

الف ) آنها که رکن و اساسند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتماً لازمند.

ب) آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کامل تر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارند.

اینک به بررسی این معیارها و ملاک ها و صفات و مشخصات می پردازیم :



اول : تدین

(از ارکان اساسی و حتمی)

İmage

انسانی که دین ندارد ، هیچ ندارد ؛ هر چه هم داشته باشد ، هیچ محسوب می شود. انسان بی دین ، در حقیقت مرده متحرک است. کسی که پایبند به دین ، که اصلی ترین مسأله زندگی است ، نباشد ، هیچ تضمینی وجود ندارد که پایبند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد.


انسان دیندار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند. انسان متدین ، ممکن است بتواند نقص های دیگر همسرش را تحمل کند ، اما نقص بی دینی و لاابالی گری او را هرگز نمی تواند تحمل نماید.

بله ، اگر هر دو بی دین بوده و یا نسبت به قوانین دینی بی توجه و بی قید باشند ، ممکن است بتوانند یکدیگر را تحمل کنند و در کنار هم زندگی نمایند ؛ اما زندگی آنان هرگز زندگی سعادتمندانه ای نخواهد بود. «سعادت» بدون «دیانت» محال است. قطعاً مجال است. بله ، ممکن است چیزهایی را به عنوان سعادت پذیرفته باشند و خود را سعادتمند بپندارند ، اما این پندار ، جهل مرکب ااست ؛ یعنی بدبختند ولی خیال می کنند خوشبختند.


به هر حال انسان متدین ، همسری متدین می خواهد. اگر یکی متدین باشد و دیگری بی دین و بی قید ، خوشبخت نخواهد شد.


البته منظور از متدین بودن معنای حقیقی آن است ؛ یعنی : پایبندی کامل به اسلام ؛ اسلام را با جان و دل پذیرفتن و به آن عمل کردن ؛ نه تدین سطحی و بی ریشه و بی عمل




پرتویی از کلام پیامبر (ص)


شخصی ، برای گرفتن راهنمایی درباره انتخاب همسر ، خدمت پیغمبر اکرم (ص) آمد. حضرت به او فرمودند :
بر تو باد که همسر دیندار بگیری.


هم ایشان در جای دیگر ، خطاب به همه انسان ها در طول تاریخ ، دستور اکید می دهند که :
بر شما باد که همسر دیندار انتخاب کنید.


و باز در موردی دیگر می فرمایند :
«کسی که با زنی به خاطر ثروتش ازدواج کند ، خداوند او را به حال خودش وا می گذارد و کسی که (فقط) به خاطر زیبایی اش با او ازدواج کند ، در او امور ناخوشایند خواهد دید ! و کسی که به خاطر دین و ایمانش با او ازدواج کند ، خداوند همه آن (امتیازات) را برایش فراهم خواهد کرد.»


در وسط حدیث ، نکته ظریفی وجود دارد ؛ و آن این که اگر (فقط) به خاطر زیبایی با او ازدواج کند ، « رأی فیها ما یکره» در او امور ناخوشایند می بیند. شاید منظور از امور ناخوشایند این باشد که : همسر زیبای بی دین ، زیبایی اش باعث ننگ و بدنامی خواهد شد و همین زیبایی که انگیزه اصلی در ازدواج با او بود ، موجب بدبختی و بی آبرویی می شود !


سوال و ایراد :


در اینجا این سوال و ایراد پیش می آید که : اگر «متدین بودن» ملاک و معیار اصلی خوشبختی است ، پس چرا ما ، متدین های فراوانی را می بینیم که زندگی خوبی ندارند و زندگی شان آشفته و آشوب زده است ؟


جواب :


اولاً : منظور از تدین ، تدین حقیقی است. یعنی کسی را متدین می گوییم که در همه اعمال ، گفتار ، اخلاق و همه امور زندگی تابع اسلام باشد. چنین انسانی ، حتماً شایسته خواهد بود. اسلام ، قانون خداوند است برای سعادت بشر ، که اگر همانگونه که خداوند فرموده است عمل شود ، به طور حتم ، سعادت را به دنبال خواهد داشت. اسلام ، فقط بعضی از اعمال ظاهری انسان نیست که هر کس آنها را انجام داد ، متدین حقیقی باشد.


ثانیاً : ممکن است اشکال از جای دیگر باشد. یعنی : متدین حقیقی باشند ؛ اما صفات و مشخصات دیگر را که شرط سعادت و زندگی مشترک است نداشته باشند. مثلاً : هماهنگی و همشأنی فکری و اخلاقی و جسمی نداشته باشند. زیرا متدین بودن هر چند معیار اصلی است ، اما معیارهای دیگری نیز وجود دارد که در انتخاب همسر باید مراعات شود.


ثالثاً : ممکن است مشکل و نقص از طرف دیگر باشد. یعنی : شما ممکن است فقط یکی از دو همسر را بشناسید که متدین است ، اما دیگری را نشناسید و از روحیات او کاملاً خبر نداشته باشید ؛ شاید او متدین حقیقی نباشد و ریشه مشکل آنجا باشد.


رابعاً : ممکن است یکی از آن دو ، یا هر دوی آنان ، دارای بیماری های عصبی و روحی و روانی باشند. این بیماری ها ، مشکلات فراوانی در زندگی مشترک ایجاد می کنند. متدین ها نیز در اثر عواملی دچار بیماری ها و عقده های روانی و عصبی می شوند.


به هر حال ، متدین و مومن بودن ، شرط و صفت اساسی همسر شایسته است و باید قبل از ازدواج در این باره کاملاً تخقیق و بررسی شود.




از ثمره های تدین


این خصوصیت و صفت ، ثمره های فراوان دیگر را در بر دارد. به این معنی که : تدین مانند اصل و ریشه ای است که ثمره ها و شاخه های فراوانی دارد. مانند :


1) عفت : آدم دیندار ، حتماً با عفت است. اگر نباشد ، دیندار نیست.


2) حجاب : حجاب از ثمره ها و میوه های درخت تدین است و حجاب تنها مخصوص دختران و زنان نیست ؛ بلکه پسران و مردان نیز باید حجاب داشته باشند. منتهی ، میان حجاب زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد که آن هم به خاطر جذاب تر بودن زن و تفاوت های جسمی و جنسی بین آن دو می باشد.


3) نجابت


4) حیا : « لادین لمن لا حیاء له » کسی که حیا ندارد ، دین ندارد. پس کسی که حیا دارد ، دین هم دارد و کسی که دین دارد ، حیا هم دارد.




اما جوانان غیر مندین چه کنند ؟


آنچه تا کنون درباره این معیار و صفت اول (تدین) بیان شد ، بیشتر مربوط به متدین ها بود ؛ پس غیر متدین ها چه کنند ؟


جواب :


اولاً : آن ها هم متدین شوند و همانند دینداران عمل کنند. دین و ایمان ، مایه سعادت دنیا و آخرت اسنان است ؛ پس ، بر هر انسان عاقلی واجب است که این مایه سعادت را به دست آورد. در این راه ، هرچه تحقیق ، مطالعه ، مشورت و بررسی انجام گیرد ، ارزش دارد. همانگونه که عقل حکم می کند که : اسنان ، برای تامین زندگی مادی باید تلاش کند ؛ همان طور نیز حکم می کند که برای یافتن راه سعادت ابدی باید تلاش کرد.


ثانیاً : بعضی از صفات و خصوصیات متدین ها را باید غیر متدین ها نیز داشته باشند. انسانی که از نظر عقیده و عمل ، پایبند و معتقد به دین و ایمان نیست ، باز هم باید در انتخاب همسر ، بعضی از صفات متدین ها را در نظر بگیرد.


مثلاً عفت ، نجابت و پاکی جنسی را همسر غیر متدین نیز باید داشته باشد و گرنه مصیبت و مشکلات فراوانی در زندگی شان له وجود می آید ؛ زیرا حتی غیر متدین ها نیز نمی توانند بی عفتی و ناپاکی و هرزگی همسرشان را قبول کنند. (مگر اینکه به کلی از انسانیت ساقط شده باشند ، که آنها از بحث ما خارجند.)


انسان به هر اندازه که عفیف و نجیب و پاک باشد به همان اندازه متدین است ؛ هر چند که خودش متوجه نبوده و معتقد به دین نباشد. عفت و نجابت و پاکی و اصولاً هر صفت و خصوصیتی که کمال محسوب می شود ، جزئی از دین است.




به هر حال ، هیچ چیزی نمی تواند مجوز ازدواج با افرادر بی عفت و نا نجیب و هرزه و ناپاک گردد.


پس ، افراد غیر متدین و بی ایمان برای انتخاب همسر ، در مورد این معیار اول (تدین) ، لااقل به عفت و نجابت و پاکی جنسی آن عمل کنند.


برچسب ها : -------------
rss نوشته شده در 8 آذر 1394 و در ساعت 03:59 توسط : ارتش ضد ماسون | امتیاز : 1 2 3 4 5 |

پربازدیدترین مطالب


آخرین مطالب نوشته شده


Copyright © 2010 by http://ArmyAnti-Mason.samenblog.com